Menu

Jonge generatie wil graag het verschil maken

Je leest tegenwoordig veel over Millennials. Ze zouden anders in hun (werkende) leven staan en botsen met andere generaties. Wie zijn Millennials eigenlijk? Het gaat om mensen die ongeveer tussen 1985 en 2000 geboren zijn en nu tussen de 18-33 jaar zijn. Kortom, de jongere medewerkers binnen jouw organisatie. Misschien behoor je zelf wel tot deze generatie. Wat vinden zij belangrijk? Wat zoeken ze in hun werk, in samenwerking? En wat is belangrijk om als werkgever te weten?

millennials-blog-janneke

Wat is kenmerkend voor de periode waarin Millennials zijn opgegroeid?

Millennials zijn opgegroeid in een periode van zeer snelle technologische vooruitgang, economische voorspoed en een maatschappij die aan het individualiseren is. [1] Een belangrijk kenmerk hiervan is de opkomst van social media. Ontwikkelingen volgen elkaar razendsnel op! Van het sturen van SMS-jes, chatten via MSN en e-mails versturen ging het al snel door naar Whatsapp, Facebook, Instagram, Snapchat en YouTube. Je hoort steeds vaker dat jongeren via social media geld verdienen of beroemd zijn geworden. Denk bijvoorbeeld aan influencers op Instagram met tienduizenden volgers. Of artiesten die via YouTube beroemd zijn geworden. Ze weten als geen ander gebruik te maken van de kracht van social media.

Technologische veranderingen hebben dus veel invloed op hoe de jongere generatie naar de wereld, het leven en zichzelf kijkt. Iedereen is bereikbaar, waar en wanneer dan ook. Alle informatie is ergens (gratis) op te vragen en privacy bestaat niet meer (echt). Dat heeft impact op hoe je tegenwoordig kunt samenwerken. Passen werkdagen van 9 tot 5 nog wel als je elkaar altijd en overal kunt bereiken? [2] Behalve dat Millennials vaak de mediageneratie worden genoemd, worden ze ook wel de achterbankgeneratie genoemd. Simon Sinek noemt het in een interview over Millennials op de werkvloer “parenting”. [3] Ouders regelen alles voor hun kinderen en beloven ze dat ze alles kunnen bereiken wat ze willen. Met als gevolg een generatie die optimistisch is en vol zelfvertrouwen de arbeidsmarkt op komt aldus Sinek.

Wat is belangrijk om te weten over Millennial collega’s?        

Nu we iets meer weten over de achtergrond van deze generatie is het interessant om te weten hoe ze de arbeidsmarkt betreden en ervaren. Careerwise heeft recent onderzoeksresultaten gepubliceerd. [4] Ze hebben onder andere onderzocht wat Millennials energie geeft en wat hen energie kost op de werkvloer. Mensgericht samenwerken, zinvolle resultaten en persoonlijke ontwikkeling geeft energie. Daarentegen kosten onmacht, bureaucratie, top-down besluitvorming, slecht leiderschap en hoge verwachtingen (vooral van henzelf) vaak energie. Met name dit laatste, een vorm van perfectionisme, kan resulteren in burn-out als er niet tijdig actie op wordt ondernomen, stelt men in het onderzoeksrapport.

Door het CBS [5] werd over het jaar 2017 bij zowel mannen als brouwen binnen de leeftijdsgroep 25-35  een hoger percentage burn-out klachten gemeten in vergelijking met andere leeftijdsgroepen. Als een van de oorzaken wordt genoemd dat het contrast met het werkende leven best groot kan zijn voor Millennials, die hoge verwachtingen hebben en gewend zijn dingen snel (online) te regelen. Vooral in de meer traditionele organisaties. Zo kan het lang duren voordat beslissingen worden genomen, heerst er een 9 tot 5 mentaliteit en moeten Millennials werkzaamheden uitvoeren voor ‘een baas’ die vanuit macht handelt in plaats van vanuit gezag en inhoudelijke expertise. Millennials daarentegen zijn juist gevoelig voor geloofwaardigheid en authenticiteit, willen weten welk doel hun werkzaamheden dienen en willen een bijdrage leveren vanuit hun expertise. [6] Wat je eigenlijk ziet, is dat Millennials vaak niet volledig kunnen floreren binnen de structuren en manieren van samenwerken binnen deze traditionele organisaties. Platte netwerkorganisaties met informele en flexibele manieren van samenwerken sluiten veel beter aan.

Wat kan je hier mee in jouw organisatie?

Het mag duidelijk zijn dat Millennials met hun frisse blik en sociale charme een grote bijdrage kunnen leveren aan het opschudden van verouderde processen, structuren en vastgeroeste culturen. [7] Organisaties hebben ze keihard nodig om toekomstbestendig te kunnen zijn en blijven. Juist door Millennials in contact te brengen met ervaren collega’s, die levenservaring en vakkennis met zich meebrengen, kunnen er mooie dingen ontstaan. Als organisatie is het de kunst om te faciliteren dat verschillende generaties complementair aan elkaar kunnen zijn. Dan zullen ze elkaar eerder versterken en kan er synergy ontstaan. Zorg dus dat er verbinding ontstaat. Ga het gesprek aan, geef elkaar regelmatig feedback, erken elkaars kwaliteiten, maak het persoonlijk, geef Millennials autonomie en zoek naar een gezamenlijk doel. Millennials vinden persoonlijke ontwikkeling en een bijdrage leveren aan zinvolle resultaten immers erg belangrijk. Haak daar op in! Lees meer over dit thema in onze volgende blog.

Het is belangrijk te realiseren dat je niet iedereen over één kam kunt scheren. Dat geldt uiteraard voor elke generatie. Door je te verdiepen in hoe bepaalde generaties zijn opgegroeid, is het eenvoudiger om te begrijpen vanuit welke context zij keuzes maken en acteren. Bedenk dat dit anders kan zijn dan bij jezelf. Daar kom je achter zodra je verbinding zoekt en het gesprek met elkaar aan gaat.

Deze blog is geschreven door Janneke Busser-Kanis